אסתנופיה: מהם הסימנים להופעתה וכיצד מטפלים בה?

מתח עיני (אסתנופיה) הוא מצב שנגרם מאימוץ יתר של העיניים, בפעולות הדורשות ריכוז רב כמו ישיבה רצופה מול המחשב, נהיגה וכן בפעולות שמצריכות התבוננות מטווח מאוד קרוב כמו תפירה או קריאת הרכיבים על מוצר בסופר. לפעמים היא עשויה להיות תוצר נלווה של בעיה אופטית קיימת, למשל קוצר ראיה, או אסטיגמציה. בעידן המסכים, בו האדם מאמץ את העיניים יותר מאי פעם בשימוש נרחב במכשירים דיגיטליים, אסתנופיה הפכה למצב שכיח. מהם התסמינים, דרכי הטיפול והאם יש אפשרות למנוע את הופעתה? התשובות לפניכם.

איך היא משפיעה על העין?

כאשר מבצעים פעולות אינטנסיביות שדורשות ריכוז גבוה, הגורמים הפיזיולוגיים המשתתפים בתהליכי מיקוד הראיה: השריר הציליארי, הממוקם בשכבה האמצעית של גלגל העין ואחראי על ביצוע תהליכי האקומודציה של העין, וכן שרירי הראיה החיצוניים (ששולטים בתנועת גלגל העין - ובמקרה זה, מקבעים אותו במקומו לצורך השלמת המשימה) נמתחים יתר על המידה, וכתוצאה מכך העיניים מתאמצות להישאר פקוחות וממוקדות. 

מהם הסימנים להופעתה? 

אסתנופיה יכולה להופיע בכל שלב בחיים, בעקבות מאמץ יתר של העיניים כדי להתגבר על ליקויים אופטיים כמו אסטיגמציה, אניזומטרופיה (הבדל גדול במספר בין 2 העיניים) או מיופיה. או מאמץ יתר כחלק מהשגרה השוטפת: בישיבה מול מסכים, בעבודה בתנאי תאורה לקויים או עיסוק בפעילויות כמו פיסול, אריגת שטיח או סריגה המצריכים התבוננות מקרוב על הפרטים הקטנים כדי לבצע עבודה מדויקת ככל הניתן. לפעמים היא תסמין כשלעצמו, המעיד על תסמונת העין היבשה. תופעה זו באה לידי ביטוי בכמה דרכים: 

  • כאבים מסביב לעיניים
  • עיניים צורבות
  • כאבי ראש
  • קושי למקד את הראיה
  • עלייה ברגישות לאור
  • כאבי גב או צוואר

איך מטפלים בה?

ניתן לטפל באסתנופיה באמצעות ביקור אצל רופא העיניים, הוא יבדוק את האישונים ואת המספר הדיאופטרי בעיניים במטרה לאתר את הגורם לבעיה. אם אסתנופיה היא תוצאה של ליקוי תשבורתי, הרופא יספק מרשם למשקפיים או עדשות מגע, בהתחשב בשגרת חייכם, המבנה ומצב העיניים שלכם. לעיתים עדשות מגע יומיות הן התשובה בשבילכם ולפעמים האופציה המתאימה ביותר היא עדשות מגע ארוכות טווח; חודשיות או עדשות מגע קבועות שניתן להרכיב לתקופה ממושכת הודות לשימוש קבוע בתמיסה לעדשות. במקרים אחרים בהם תסמונת העין היבשה היא הסיבה, הוא ירשום טיפות עיניים לטיפול ביובש.

האם אפשר למנוע אותה?

ניתן למנוע או לפחות להפחית את התופעות הנוגעות לאסתנופיה. חשוב להתאים את התאורה של המסך ושל החלל כך שלא תהיה חזקה או חלשה מדי ותדרוש מהעין להתאמץ, ולהקפיד לקחת הפסקות קבועות, להסיט את העיניים מהמסך לכמה רגעים, לשפר את איכות האוויר בחלל כדי למנוע יובש בעיניים, לדאוג לשנת לילה טובה, ולהגיע למומחה העיניים לביקורת בתדירות קבועה - כדי לזהות ולבלום התפתחויות, לקבל עצות או תכשירים לשיפור תחזוקת העיניים, ובמידת הצורך, להתאים אמצעי ראיה נכון ומדויק כדי לשפר את איכות הראיה והחיים בכללותם.