קטרקט: הגורמים, הסימנים, הסוגים והפתרון

קטרקט (ירוד) היא מחלת עיניים נפוצה המתבטאת בעכירות עדשת העין, מעין כתם לבן המופיע וגורם בהדרגה לירידה בחדות הראיה ולטשטוש המקשה על פעולות כגון צפייה בטלוויזיה, קריאה או נהיגה. קטרקט יכול להופיע כבר בלידה עקב חשיפה לזיהומים ברחם, וכן בכל שלב במהלך החיים כתוצאה מתזונה לקויה, גנטיקה, עישון, סוכרת, פציעה בעין, מחלות עיניים או כתוצר נלווה של תהליכי ההזדקנות של גופנו. מחלה זו היא אחד הגורמים הבולטים לעיוורון בעולם המערבי, אך ניתן לטפל בה ביעילות ולשמר את הראייה לאורך זמן.

תסמינים נפוצים 

קטרקט פוגע בשקיפותה הטבעית של העדשה, וכך מונע מקרני האור לחדור אל תוך העין. מחלת עיניים זו מתפתחת בקצב איטי, לרוב בשתי העיניים ביחד, אם כי זה לא בהכרח קורה בקצב אחיד, משמע שבעין אחת יכול להופיע קטרקט במצב ראשוני יותר מאשר בעין השניה. עם זאת, תהליך היווצרותו לא מלווה בתחושת כאב. לכן בשלבים המוקדמים האדם לא ירגיש בו או יסיק שיש לו בעיית ראיה כלל. אך עם הזמן, ככל שהערפול על גבי עדשת העין מתגבר ומכסה חלקים נרחבים ממנה, הראייה הולכת ומידרדרת וניתן להבחין בתופעות הבאות:

  •  טשטוש, ערפול הראיה - בעקבות כך עולה הצורך להפעיל תאורה חזקה יותר בחלל, כדי לבצע מגוון פעולות.
  • קושי לראות היטב בלילה שהולך ומתגבר
  • ראיה כפולה באחת העיניים
  • הופעתם של הילות וכתמי צבע מסביב למקורות האור כאשר מביטים בהם.
  • שינויים תכופים במספר משקפיים או עדשות המגע.
  • פיתוח רגישות לאור ונטייה להסתנוור.
  • הצבעים נראים דהויים וצהובים יותר. 

סוגי קטרקט עיקריים

ישנם 4 סוגי קטרקט עיקריים הנבדלים זה מזה באופן שבו מתפתחים על גבי עדשת העין, והמיקום בו מתפתחים, כאשר הראשון הוא תת קפסולרי, שמופיע ככתם מתחת לשכבה החיצונית (הקפסולה) של העדשה, וחוסם את מעבר האור לרשתית. וריאציה זו מתבטאת ברגישות לאור חזק, סינוור והופעתן של הילות מסביב למקורות אור כאשר מביטים בהם. 

הסוג השני, השכיח ביותר בקרב האוכלוסייה הוא קטרקט גרעיני. הוא מתפתח עם הגיל במרכז העדשה ופוגע ביכולת העין לעשות אקומודציה וכך גורם לקוצר ראיה (מיופיה). הוא מתבטא בקושי בנהיגה ובראייה בתאורה מעומעמת, במצבים מתקדמים יותר נוצר קושי להבחין בין גוונים של סגול וכחול. ולבסוף, קטרקט קליפתי, מופיע בצורת פסים לאורך חלקה החיצוני של עדשת העין ומתקדם לכיוון מרכזה, וכך גורם לתחושת סינוור תמידית.

כיצד מטפלים?

הדרך האפקטיבית ביותר לטפל בקטרקט היא באמצעות ניתוח ייעודי, עם הפנייה של מומחה עיניים מוסמך, לאחר סדרת בדיקות ומעקבים. הניתוח הוא מבין הנפוצים ביותר בעולם, ומטרתו להחליף את עדשת העין העכורה בעדשה מלאכותית; מולטיפוקל - מספקת ראיה טובה לרחוק ולקרוב אך מצריכה ביצוע מספר בדיקות מקדימות, עדשה טורית - מתאימה למשתמשים בעלי אסטיגמציה גבוהה, או עדשה חד מוקדית (מונו-ויז'ן) - העדשה הנפוצה ביותר לתיקון מקרי קטרקט, המאפשרת ראיה למרחק מסוים, רחוק או קרוב. 

קטרקט משני

לעיתים עשוי להופיע ערפול על גבי הקופסית האחורית של העין, שמחזיקה את העדשה המלאכותית במקומה. מצב זה נקרא קטרקט משני והוא יכול לקרות גם חודשים או שנים לאחר ביצוע הניתוח, אך ניתן לתקן זאת, 

להסיר את העכירות בעזרת טיפול לייזר מדויק ומהיר. 

לשמור על העיניים ותמיד להיות במעקב

אומנם לא ניתן למנוע את הופעתו של הקטרקט אך ניתן לשמור על העיניים באמצעות הקפדה על בדיקות שגרתיות והתאמת עדשות מגע לאורח החיים ולמצב עיניכם, צורתן ומאפייניהן השונים - עדשות יומיות, דו שבועיות או חודשיות. כשזה נוגע לעיניים שלכם, תרצו לקחת חלק פעיל בתהליך הבדיקה אצל המומחה, להכיר טוב יותר את עולם האופטומטריה, לשם כך היכנסו למילון המונחים שלנו. לאחר התייעצות עם מומחה ולקיחת מידות לעדשות, אתם מוזמנים להתחדש בעדשות מגע של היצרנית העולמית המובילה ACUVUE - שמגיעות במבצע 3+1 מתנה