תחום האופטומטריה הוא עולם ומלואו, וככזה הוא מכיל מונחים, עקרונות ותהליכים רבים ומגוונים שבחלקם נתקלים בשגרת היום-יום אך רובם פחות מוכרים למי שראייה היא לא תחום עיסוקו. אנחנו כאן בעדשות דאגנו לרכז עבורכם את מכלול המושגים השגורים בפי מומחי העיניים השונים, להנגיש לכם אותם בשפה פשוטה, תמציתית וידידותית. כך בפעם הבאה שתגיעו לבדיקה אצל האופטומטריסט להתאמת עדשות מגע חדשות, תיקחו חלק פעיל בבדיקה; תבינו את משמעות עבודתו, תכירו את סוגי העדשות השונים הקיימים בשוק ותגלו בקיאות במבחר האפשרויות והפתרונות העומדים לרשותכם.

א-ד

אופטומטריסט - איש מקצוע אשר בוחן את מערכת הראייה והמבנים האנטומיים של העין לצורך איתור ליקויים, ותיקונם בעזרת התאמת משקפיים, עדשות מגע, או עזרים אחרים. הוא איננו מוסמך לטפל בפציעות או מחלות עיניים אך כאשר קיים חשש, הוא רשאי להפנות לרופא עיניים.

אופטיקאי - איש מקצוע אשר מכין משקפיים, עדשות מגע ואביזרים אופטיים אחרים בהתאם למרשם שנתן האופטומטריסט או רופא העיניים.

אורטופטיסט - איש מקצוע שמתמחה באבחון וטיפול בליקוים בשרירי העיניים; פזילה, עין עצלה קשיי מיקוד, ועוד.

אור כחול - זו הקרינה הנפלטת מאור השמש, ממסכי מחשב, סמארטפונים וטאבלטים. האור הכול מאותת לגוף להישאר ער וכך פוגע במחזוריות השינה, מעכב את שחרור המלטונין - ההורמון שיוצר את תחושת העייפות. בנוסף, הוא עלול לפגוע בבריאות העיניים בטווח הרחוק. חשיפה ממושכת למסכים עלולה לגרום לקושי במיקוד הראיה, כאבי ראש וכאבי עיניים. 

אורתופטיקה - טיפול לא ניתוחי שנועד לטפל בלקויות בתנועתיות העין ושרירי העין; עין עצלה, פזילה וכו'.

אחוז מים בעדשה - ככל שאחוזי המים גבוהים יותר בעדשה כך העדשה נעשית גמישה ורכה יותר ופחות משקעים מצטברים בעין, כמו כן, עדשה עם אחוז מים גבוה יותר מאפשרת לכמויות חמצן גדולות יותר לעבור אל העין ולהזין אותה בחומרים הדרושים לשמירה על בריאותה.

אינדקס עדשה - זהו מונח מתחום הפיזיקה שפירושו שבירה של קרני האור בעדשה. בהקשר של בחירת עדשות למשקפיים, האינדקס הוא יחידת מידה לעובי העדשה. ככל שהאינדקס גבוה יותר כך העדשה דקה וקלילה יותר, ולהפך, אינקדס נמוך מעיד על עדשה עבה.

אישון - החלל השחור במרכז העין, הממוקם על הקשתית (החלק של צבע העין), הוא אחראי על קליטת קרני האור ברשתית העין, שם הוא מומר לאותות חשמליים ומתפרש במוח כתמונה.

איזוטרופיה - פזילה גלויה ונראית לעין, כלפי פנים.

איזופוריה - פזילה סמויה (שניתן לראות רק בבדיקה) כלפי פנים.

אמבליופיה - עין עצלה. זה ליקוי בו אחת העיניים לא מפותחת מספיק ולכן מרכז הראיה במוח מתעלם ממנה ומעדיף את העין השניה, שרואה טוב יותר. לעיתים אין לעין עצלה סימן ממשי ובמקרים אחרים היא מלווה בפזילה. 

אנאירידיה - היעדר הקשתית. לרוב מדובר במצב מולד.

אניזומטרופיה - תשבורת לא שווה בין שתי העיניים, כלומר, מספר שונה בצורה מהותית בכל אחת מהן.

אניזוקוניה - מצב בו האובייקט בו מביטים נראה שונה בגודלו או צורתו בכל אחת מהעיניים.

אסטיגמציה - צילינדר, ליקוי אשר מונע מקרני האור להתמקד על הרשתית בגלל דרגות שונות של רפרקציה (תשבורת) במרידיאנים השונים של העין.

אסטנופיה - התעייפות העיניים לאחר מאמץ ממושך לאורך זמן. מלווה בדמעות, ותחושות של שריפה או צריבה.

אפקיה - מחסור בעדשה הטבעית של העין, לרוב כתוצאה מהליך כירורגי, בעיקר ניתוח קטרקט.

אפיתליום -  שכבת תאים דקה שמכסה את הלחמית והקרנית של העין.

ארוזיה של הקרנית - שפשוף או שריטה של השכבה החיצונית של קרנית העין כתוצאה מחבלה, מצב זה עלול להוביל לבעיות ראיה שונות.

אקומודציה - התאמת העין לראייה ברורה במרחקים שונים באמצעות הפעלת השריר הציליארי.

אקזוטרופיה - פזילה גלויה המתבטאת בסטיית העיניים החוצה

אקזופוריה - פזילה סמויה (כלומר, פזילה שמגלים רק בבדיקה) של העיניים כלפי חוץ שנגרמת כתוצאה ממשתנים כמו עייפות.

ארובת העין - החלל בו מונח גלגל העין, הוא מורכב מ-7 עצמות גולגולת שונות ומכיל מלבד העין עצמה גם רקמות שומן, שרירי העין החיצוניים, עצב הראיה, בלוטת הדמעות, כלי דם ועצבים מרובים.

בלפריטיס - דלקת כרונית בעפעפיים

גלאוקומה - השם הכולל לקבוצת מחלות הפוגעות בעצב הראיה. במרבית המקרים הן מתבטאות בלחץ תוך עיני.

דיופטר - יחידת המידה בה בוחנים את עוצמת עדשות המשקפיים או עדשות המגע, ומשתמשים לתיקון הראיה (''המספר'').

דיפלופיה - ראיה כפולה. זהו מצב שעלול להיגרם כתוצאה מפציעה בעין או פזילה חדשה, בו האובייקט שבו מתבוננים נתפס כשתי ישויות נפרדות; בצורה אופקית זו לצד זו, ואנכית - אחת מעל השנייה.

דמית - השכבה האמצעית של גלגל העין אשר מכילה כלי דם המספקים לעין מזון.

ה-ח

היפרדות זגוגית העין - במהלך ההתבגרות הזגוגית, אשר צמודה לדופן העין, הולכת ומתרחקת, הדבר גורם לראייה עכורה (מצב בו רואים ''זבובים'', ''חוטים'' או ''נקודות'' בעין) ואף לקרע ברשתית.

העדשה הטבעית של העין - ממוקמת מאחורי האישון, היא גמישה, עשויה מרקמה אלסטית והיא פועלת כמו מצלמה - מרפה כאשר מסתכלים על אובייקט רחוק ומתכווצת, מתמקדת, כאשר מביטים בעצם קרוב.

השריר הציליארי - החלק בעין האחראי על תפעול מנגנון המיקוד, באמצעות כיווץ או רפיון העדשה הטבעית של העין. 

זגוגית - ג'ל גמיש ושקוף שעשוי 99% מים אשר ממוקם בחלקו האחורי של גלגל העין, בצמוד לדופן העין.

חדות ראיה - תהליך ירידה בכושר הראיה.

ט-ל

טיפות עיניים - נוזל תמיסות מלח אשר ניתן ישירות לתוך העין בשיטת טפטוף. הוא עשוי להכיל תרופות כמו סטרואידים או אנטיביוטיקה. קיימות גם טיפות ללא תרופות והן משמשות לשחזור הלחות בעין.

יובש בעין - מצב בו כמות הדמעות אינה מספיקה כדי לשמור על העין לחה ומוגנת, כתוצאה מכך, תאי העין מתים בקצב מהיר מהרגיל וסיבי העצב נחשפים לסביבה. הם משדרים למוח אותות של מצוקה, שמתפרשים כהרגשה של גוף זר או חול בעין. במצב של יובש בעין העפעפיים ימצמצו בתדירות גבוהה מהרגיל כדי לספק לעין לחות.

כדורי אנזים - משמשים להשלמת תהליך ניקוי העדשות כאשר בתמיסה הקבועה אין חומר אשר מפרק חלבונים.

כיב בקרנית - זהו פצע שנגרם לרוב על ידי זיהום חיידקי. הכיב עלול ליצור צלקת דמויית ענן לבן על העין, ולפגוע באופן בלתי הפיך בראיה.

לחץ תוך עיני - העין יוצרת נוזלים פנימיים ומנקזת אותם ללא הרף, כדי לשמר את חיוניותה; פעולה זו מפעילה לחץ פנימי, כאשר הטווח התקין הוא 8-21 מ''מ כספית, וכל עלייה מעבר לכך מעידה על ליקוי מסוים. ללא טיפול מתאים הלחץ התוך עיני עלול לגרום לנזקים חמורים ובניהם עיוורון.

לאסיק - ניתוח לתיקון ליקויי תשבורת (קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה) באמצעות ביצוע חיתוך בשכבה החיצונית של הקרנית, הרמתה, שיוף החלק הפנימי החשוף עם לייזר מסוג אקסיימר והחזרת החלק העליון למקומו.

לחמית - קרום רירי שמצפה את חלקו הקדמי של גלגל העין ואת העפעפיים.

מ-ע

מדוכים - קבוצת תאים הנמצאת ברשתית ואחראית על ראיית הלילה ועל ראיה בתנועה.

מדידת גובה - בדיקת התאמת עדשות מולטיפוקל שנעשית על ידי אופטומטריסט מוסמך. כך הוא מודד את המיקום המדויק של התעלה המוטיפוקלית ביחס למסגרת הנבחרת והאופן בו מונחת על הפנים.

מיקוד - תהליך הכוונת צירי הראייה בעיניים לנקודה הנבחרת, כך שהאישונים מתקרבים זה לזה.

מספר חיובי (+) - אלו עדשות עם מבנה קמור, מרכז עבה וקצוות דקים, שמגדילות את התמונה וממקדות את קרני האור, לכן מתאימות לתיקון רוחק ראיה (היפראופיה).

מספר שלילי ( - ) - אלו עדשות מתאימות לתיקון קוצר ראיה (מיופיה), להן אפקט של פיזור קרני האור. הן בנויות כך שהן מרחיקות את נקודת המיקוד ומאפשרות לקרני האור להתרכז ברשתית. עדשות המינוס הן בעלות מרכז שטוח וקצוות עבים.

מסכה טיפולית לעיניים -  היא קומפרס, חם או קר (תלוי במוצר ותכליתו) שמניחים על העיניים והוא מעניק לחות לעין ולכן יעיל בטיפול במקרים של עין יבשה, נפיחות בעפעפיים ועוד.

מעבר חמצן בעדשה - יכולת העדשה לספק חמצן אל הקרנית. משתנה זה נמדד ביחידות Dk

מקולה - אזור מרכז הראיה הממוקם במרכז הרשתית ושם נמצא הריכוז הגבוה ביותר של תאי ראייה. אזור זה אחראי על הראייה החדה של צבעים.

משקעים בעדשה - אלו חומרים אשר מצטברים בתחתית העדשה, לרוב מדובר בחלבונים או בקטריות שונות שעלולות לגרום לזיהומים וגירויים בעיניים ועל כן מצריכות ניקוי וחיטוי, במידה ומדובר בעדשות תקופתיות. לעומת זאת, כשמדובר בעדשות חד פעמיות הפתרון הוא להחליף לזוג חדש.

ניוון רשתית - זו מחלת עיניים ששמה השני הוא ניוון מקולרי. היא מתרחשת במרכז הרשתית וגורמת להידרדרות בראייה, בשל פגיעה בכושר הרקמות להזין את המקולה בחמצן ולפנות ממנה פסולת. במצב זה הראיה ההיקפית נשמרת אך נפגעת היכולת לראות פריטים בצורה חדה, בדרגות חומרה משתנות.

ניסטגמוס - תנועת ריצוד מהירה בלתי רצונית של העיניים, יכולה להתרחש באחת מ-3 דרכים: צירית, סיבובית או מעורבת.

סבון - מיועד לניקוי של עדשות, בעזרת החומרים הפעילים המצויים בו הוא מסייע בסילוק המשקעים השומניים משטח העדשה.

סיליקון הידרוג'ל - חומרי גלם שמספקים לעדשה לחות ויכולת להעביר חמצן אל הקרנית ולשמור על עיניים בריאות וחיוניות לאורך זמן ותחושת נוחות ממושכת. עדשות סיליקון הידרוג'ל ניתנות לשימוש חד פעמי, דו שבועי, חודשי ומספקות מענה לאסטיגמציה, פרסביופיה ועוד.

סליט למפ (מנורת סדק) - מיקרוסקופ שבו משתמשים לבדיקת מצב העיניים, מצב העפעפיים, יובש, התאמת עדשות מגע ועוד. את הסליט ניתן לחבר למסך, לצלם את העין ולבצע מעקב מקצועי.  

סקוטומה - כתם בשדה הראיה.

סקלרה - החלק הלבן של העין.

עדשה תוך עינית - דיסקה שקופה ודקיקה העשויה מחומר אקרילי, מגיעה במגוון צורות וגדלים. עדשה מלאכותית זו מחליפה את העדשה הטבעית של העין, והיא מושתלת בניתוח הקטרקט במקום העדשה הטבעית שמוסרת כחלק מהתהליך.

עדשות ביפוקל - עדשות מגע בעלות שתי נקודות מיקוד.

עדשות דו שבועיות - עדשות מגע שניתן להרכיב לפרק זמן של עד 14 יום.

עדשות חד מוקדיות - עדשות מגע בעלות נקודת מיקוד אחת.

עדשות חודשיות - עדשות מגע שניתן להרכיב לפרק זמן של עד 30 יום.

עדשות טוריות - עדשות מגע שמיועדות למשתמשים בעלי אסטיגמציה

עדשות יומיות - עדשות מגע חד פעמיות שמחליפים בכל יום.

עדשות מולטיפוקל - עדשות מגע בעלות מספר נקודות מיקוד; קרוב, ביניים ורחוק.

עדשות משרדיות (אופיס) - אלו עדשות מולטיפוקל שבנויות מעט שונה מעדשות מולטיפוקל רגילות על מנת שיתאימו לעבודה ממושכת מול מחשב. בעדשות אופיס טווח האמצע הוא משמעותי ורחב יותר ומסייע לראות בבירור וללא מאמץ את צג המחשב בהישר מבט. חלקו התחתון מתאים לקריאה של המסמכים, והאותיות הקטנות במקלדת. 

עדשות מגע טיפוליות - אלו עדשות מגע שתכליתן להגן על הקרנית לאחר פציעה, פגיעה או חבלה.

עדשות מגע מיני סקלרליות - זו עדשה רפואית קשה, נושמת בגודל בינוני, בקוטר של 15-18 מ''מ, שמתיישבת על הלובן והלחמית במקום על הקרנית. מתאימה לטיפול במצבים של קרטוקונוס, עיניים יבשות ולאחר ניתוחים בקרנית.

עדשות מגע סקלרליות - אלו עדשות מגע גדולות (בקוטר 18-24 מ''מ) קשות נושמות, שמכסות חלק נרחב יותר מהעין, נשענות על הלובן (הסקלרה) והלחמית במקום להיות מונחות על הקרנית. מתאימות לטיפול במחלות באזור פני השטח של הקרנית, ניתוחי קרנית, ביובש קבוע ובמקרים של קרטוקונוס. 

עדשות מגע קשות - עדשות מגע קטנות יחסית שאינן מכילות נוזלים ולכן המרקם שלהן קשיח יותר. עדשות קשות הן נושמות ומספקות מעבר חמצן אל העין, והן מיועדות להרכבה לתקופות ממושכות ומתאימות למקרים של אסטיגמציה, קרטוקונוס או מספר גבוה.

עדשות מגע רכות - עדשות מגע מתאימות לכל סוגי העיניים, למשל במקרים של קוצר ראייה, רוחק ראייה או אסטיגמציה. הן גדולות יותר מקוטר הקרנית וסופחות מים בעדשה מה שהופך אותן לגמישות ונוחות לשימוש.

עדשות מקטבות (פולארויד) - עדשות שפועלות כמעין משקפי שמש באופן בו מסננות את קרני האור שמגיעות אליהן, מונעות השתקפות של משטחים מבריקים ואת תופעת הסינוור, מה שהופך אותן ליעילות במיוחד למצבים כמו נהיגה.

עדשות צבעוניות - אלו עדשות מגע שתכליתן היא לשנות את הגוון הטבעי של העין. הן יכולות להגיע עם מספר ואף עם צילינדר, לכן ניתן להרכיב אותן לצורך קוסמטי וגם לתיקון הראיה. מתאימות לשימוש חד פעמי, דו שבועי, או חודשי.

עדשות קבועות - עדשות מגע שניתן להרכיב לפרק זמן של שנה עד שנתיים ללא החלפה. הן מתאימות בעיקר למשתמשים בעלי מרשמים רפואיים מורכבים כמו זוקן ראיה, אסטיגמציה ועוד.

עדשות קוסמטיות - עדשות שתכליתן לשנות את מראה העין, אך הן יכולות באותה מידה להגיע עם מספר.

עדשות שנתיות - עדשות מגע אשר ניתן להרכיב לפרק זמן של עד 12 חודשים.

עדשות תלת חודשיות - עדשות מגע שניתן להרכיב לשלושה חודשים ללא החלפת המארז.

עיוורון צבעים - ירידה בכושר ההבחנה בין צבעים וגוונים, לרוב זה מתבטא באדומים והירוקים, ובמקרים נדירים יותר בקושי להבחין בין הצהובים והכחולים.

עצב הראיה - העצב המקשר בין העין למוח, מעביר אליו את האותות החשמליים על מנת שיתרגם אותם לתמונה.

פ-ק

פובאה - נקודה או שקע קטן אשר ממוקם במרכז המקולה ואחראי על הראיה החדה ביותר.

פזילה - חוסר היכולת של שתי העיניים להתמקד יחד על אותו אובייקט כתוצאה מחוסר איזון השרירים החיצוניים של העין. הפזילה יכולה להגיע בכמה צורות; כלפי חוץ, פנים או אנכית. יכולה להיות גלויה לעין או סמויה (שניתן לראות אותה רק באמצעות בדיקה).

פטריגיום - קרום אדמדמם בצורת טרפז שבסיסו ממוקם מתחת ללחמית וקצהו העליון מונח על פני הקרנית בכיוון האישון. עם השנים הפטריגיום מתקדם לכיוון האישון, אך זה נפוץ יותר באזורים שטופי שמש. 

פינגווקולה - נגע שפיר בלחמית העין, בצורת משולש בגוון צהבהב שמופיע לרוב בצד הנזלי של העין (סמוך לאף).

פרסביופיה - זוקן ראיה. תהליך שמתחיל בסביבות גיל 40, בו העיניים מתחילות להיחלש, העדשה מאבדת מגמישותה ולכן יורדת בהדרגה היכולת להתמקד בעצמים קרובים.

קוצר ראיה  - מיופיה. מצב שבו לא רואים היטב למרחק כתוצאה משבירה עוצמתית מדי של קרני האור המגיעות מהאובייקט, ומתמקדות לפני הרשתית במקום להתמקד כשהן במרכזה.

קטרקט (ירוד) - מצב של עכירות עדשת העין הטבעית,''עננים'' על גבי עישון העין שפוגעים בראייה.

קטרקט משני - מצב שבו הטשטוש בראיה חוזר לאחר ניתוח הקטרקט, כיוון שהקופסה האחורית בה מוחזקת העדשה המלאכותית במקומה נהיית עכורה עם הזמן. זה יכול לקרות חודשים ואף שנים לאחר הניתוח.

קנים - תאים הנמצאים ברשתית ואחראיים על ראיית צבעים.

קרטוקונוס - קרנית חרוטית. במקום להיות בצורה התקינה דמוית הכיפה, היא למעשה בעלת מבנה חרוטי המייצר אסטיגמציה גבוהה ולא סדירה וגורם לעיוות הראיה.

קרנית - רקמה שקופה שעוטפת את העין. היא מגנה על העין ואחראית על שבירת קרני האור בתוכה.

קשיחות העדשה - מידת נוקשות חומר הגלם שממנו העדשה מרכבת, זהו פרמטר שנמדד במודולס.

קשתית - החלק של צבע העין, אשר משתנה מאדם אחד לאחר. תפקידה לשלוט על גודל האישון, על מידת החשיפה לאור ועל כמות האור הנקלטת, בדומה לצמצם במצלמה.

רטיבות העדשה - יכולת העדשה לספוח אליה נוזלים. פרמטר זה נמדד לרוב בזווית המגע.

ר-ת

ראיה דו עינית - היכולת של המוח להשתמש בשתי העיניים בו זמנית ביחד להתמקדות על אובייקט אחד.

ראיה סימולטנית - היכולת של המוח לקבל את התמונות שמגיעות אליו משתי העיניים בו זמנית.

ראיית 6/6 -  חדות הראיה התקינה. בבדיקת ראיה אצל האופטומטריסט בוחנים את היכולת של העין לראות אותיות ומספרים בגודל קבוע ממרחק זה.

רוחק ראיה - היפראופיה. נוצרת כתוצאה ממבנה גלגל עין קצר מדי שמקשה בהתמקדות על עצמים קרובים, זהו ליקוי שאינו תלוי גיל.

 רופא עיניים - למרות שיש נקודות השקה רבות בינו לבין האופטומטריסט (קרי, שניהם רשאים לתת מרשם לעדשות מגע או משקפיים), רופא העיניים הוא זה שמאבחן ומטפל במחלות ופציעות שונות בעין ומבצע ניתוחי עיניים.

רשתית - רקמה עדינה שמצפה את האזור הפנימי של גלגל העין. תפקידה לקלוט את קרני האור החודרים לעין ולהמיר אותם לאותות חשמליים.

רפרקציה - זו תופעה אשר מתרחשת בתוך העין. האור שמגיע מהאובייקט עובר שבירה על ידי העדשה והקרנית כדי להתמקד על הרשתית וליצור תמונה ברורה ומובנת.

שדה ראיה - המרחב המקיף את האובייקט בו העין מתמקדת.

שרירי העין - שרירים חיצוניים המחוברים לחלק הלבן של העיניים. זו מערכת של שבעה שרירים, כאשר 4 מתוכם ישרים, 2 אלכסוניים שאחראיים על תנועת העיניים ,והאחרון אחראי על פקיחתן. תפקודם התקין של השרירים ועבודתם בתיאום זה עם זה הכרחית למניעת פזילה.

תמיסה - הנוזל בו מניחים את העדשות בתום השימוש. מרבית התמיסות הן רב תכליתיות, קרי מבצעות את כל פעולות השמירה על עדשות המגע - שטיפה, השרייה וחיטוי. משך ההשרייה של העדשה משתנה מתמיסה אחת לאחרת.

תמיסה רב תכליתית - תמיסה אשר מבצעת את שלושת הפעולות לשמירה על העדשה, ללא צורך בהוספת חומרים נוספים - ניקוי, חיטוי והשרייה.

תמיסה בשילוב מי חמצן - זו תמיסה שחומר החיטוי הפעיל בה הוא מי חמצן, לרוב עד 3%. ניקוי העדשה מתבצע רק לאחר שהושרתה בתמיסה למשך הזמן שנקבע על ידי היצרן. אך כיום ישנן חברות ייצור רבות המציעות תמיסת מי חמצן לשימוש בשלב אחד; טבליות או דיסקיות ברזל.

תסמונת CVS - תסמונת Computer Vision Syndrome היא תופעה שמתייחסת להשפעה של ישיבה ממושכת מול המחשב על הראייה. היא גורמת למצבים כמו: טשטוש במעבר בין מוקדי ראיה, כאבי עיניים, צריבה, גירוי, הכפלת הראייה ורגישות לאור.

תעלה מולטיפוקלית - החלק בעדשת המולטיפוקל שמשמש לראיה ברורה ותקינה, מלבדו קיימים כמה עיוותים אופטיים שנוצרים במטרה לספק מספר מוקדי ראיה בעדשה. כיום המעבר בין המוקדים השונים נעשה בצורה חלקה וכמעט בלתי מורגשת בידי המשתמש.

תרגילי עיניים - טיפול שנעשה בפיקוח רופא או מטפל, שבו מאמנים את העיניים בתרגילים כמו למשל, תיאום או מיקוד למען שיפור כושר הראייה, תפיסת העומק וחיזוק התיאום בין הראייה לפעולות מוטוריות שונות.