מהי תסמונת העין היבשה?

ישנם לא מעט מצבים בחיי היומיום שעשויים לגרום לעיניים לגרד, לצרוב, או להתעייף מדי פעם, כמו למשל: ישיבה ממושכת מול מסכים: טלוויזיה, מחשב, סמארטפון, קריאה רציפה של עיתון או ספר אהוב, או טיול בחיק הטבע ביום חם ויבש. תחושות אלו הן נפוצות למדי, אך במידה והן חוזרות על עצמן לעיתים קרובות ואף מחריפות עם הזמן, כנראה שמדובר בתסמונת העין היבשה. אז מהם הגורמים להתייבשות העיניים, מהם הסימנים המצביעים על כך, ומה ניתן לעשות כדי לטפל? התשובות לפניכם.

מדוע העיניים מתייבשות?

תסמונת העין היבשה היא מצב נפוץ יחסית בקרב האוכלוסייה הבוגרת, שברוב המקרים משפיע על שתי העיניים. תסמונת העין היבשה מתרחשת כתוצאה מפגיעה ביכולת של העין להפיק דמעות באופן תקין, ולהזין אותה בלחות שהיא כה זקוקה לה על מנת לתפקד בצורה מיטבית. ישנן מגוון סיבות להופעת יובש בעיניים:

מזג האוויר 

שינויים קיצוניים במזג האוויר עשויים לגרום לעיניים יבשות, בייחוד חשיפה לאקלים חם ויבש הכולל רוחות עזות ואבק או הימצאות בנקודה גבוהה - על פסגת הר או צוק, גם זה עלול לייבש את העיניים.

מאמץ יתר של העין 

בעת ביצוע פעולות הדורשות ריכוז רב, כדוגמת: הקלדה, נהיגה, כתיבה או ישיבה ממושכת מול מסך המחשב במסגרת יום העבודה, יש נטייה למצמץ פחות (פעולת המצמוץ מחדשת את הלחות בעיניים) ולכן העיניים מתאמצות להישאר פקוחות לאורך זמן ומתייבשות כתוצאה מכך. 

זקנה 

עין יבשה נפוצה יותר בקרב בני הגיל השלישי מכיוון שיכולת הפרשת הדמעות פוחתת עם הגיל. 

מצבים רפואיים

ישנם לא מעט מצבים רפואיים שיכולים לגרום ליובש בעיניים, כמו למשל מחלות עיניים ועפעפיים שפוגעות בתהליכי יצירת הלחות בעין, פציעות בעיניים, דלקות עוריות, מחלות אוטואימוניות (כמו סוכרת או זאבת), פגם בבלוטת הדמעות או בבלוטה המפרישה את השומנים החיוניים לבריאות העין.  

תרופות וכדורים 

תרופות מסוימות עשויות לעודד יובש בעיניים או להחמיר מצב נתון של עין יבשה, לדוגמה: נוגדי אלרגיה, נוגדי דיכאון, תרופות לטיפול בלחץ דם ובעיות לב, תרופות משתנות, תרופות לטיפול בפרקינסון וכן גלולות למניעת הריון.

הסרת משקפיים בלייזר

כאשר מבצעים טיפולי לייזר להסרת משקפיים מסירים שכבה מהקרנית, כך שבימים הראשונים שלאחר הניתוח העיניים רגישות יותר, ולכן יש נטייה לגירויים ודמע, וסיכוי גבוה יותר ללקות בתסמונת העין היבשה. 

תסמינים נפוצים

ישנן כמה דרכים לדעת האם סובלים מתסמונת העין היבשה, אם מופיעים אחד או כמה מהתסמינים הבאים:

  1. צריבה, יובש ואי נוחות
  2. תחושה של גוף זר או חול בעין
  3. אדמומיות
  4. עיניים עייפות
  5. עפעפיים דביקות כשקמים מהשינה
  6. ראייה מטושטשת
  7. רגישות לאור  
  8. הפרשה מוגברת של דמעות כדי לפצות על היובש

איך מטפלים בתסמונת העין היבשה?

תסמונת העין היבשה מצביעה על ייצור לא תקין של דמעות בגלגל העין. היא יכולה להיווצר ממגוון סיבות רפואיות וכן מגורמים סביבתיים שונים כמו לדוגמה, ישיבה ממושכת מול המחשב, נהיגה או מזג אוויר הפכפך. היא תופעה יחסית נפוצה בקרב האוכלוסייה הבוגרת, והיא עשויה להופיע מספר פעמים במהלך החיים.

בכל מקרה בו עולה החשש ליובש בעיניים, רצוי להתייעץ עם מומחה בהקדם כדי לאבחן את הבעיה ולהבין מה ניתן לעשות כדי למגר את התסמינים. שיטת הטיפול נחלקת ל-2 סוגים: שמירה על לחות העין על ידי הרטבה תכופה עם תחליפי דמעות, ומניעת איבוד מהיר של הדמעות (במצבים של דמעת מוגברת). והיא מתבססת על דרגת חומרת היובש, הסיבה להופעתו וכן לסימפטומים הקיימים, על מנת לספק מענה אפקטיבי שסייע בשמירה על בריאות העיניים בטווח הרחוק.