עדשות מגע קבועות

עדשות מגע הן פתרון בריאותי ונוח לשיפור הראיה. הן מספקות מענה למבחר רב של משתמשים עם לקויות ראיה שונות כמו לדוגמה, אסטיגמציה, פרסביופיה או לחילופין, משתמשים בעלי סגנונות חיים מגוונים - אלו אשר מבלים שעות רבות מול מסכים או אלו העוסקים בפעילות ספורטיבית באופן קבוע. בהתאם לזאת, יש משתמשים שיעדיפו להצטייד במארז עדשות שניתן להחליף בתדירות גבוהה, לעומתם ישנם אלו שירצו מארז שילווה אותם לזמן ממושך ככל שניתן, כלומר, הם ידבקו בעדשות הקבועות. אז מה משמעותן, כיצד ניתן לתחזק אותן ביעילות, ומה ההבדל בינן לבין עדשות חד פעמיות? כל התשובות כאן.

מהן עדשות קבועות?

עדשות מגע קבועות הן עדשות המיועדות לשימוש יום יומי לפרק זמן של כשנה. הן מגיעות בשלל וריאציות, כמו עדשות מולטיפוקל או עדשות עם צילינדר. כמו כן, הן נבדלות זו מזו בחומרי הגלם מהן עשויות, מה שמשפיע ישירות על מרקם העדשה: כך למשל ישנן עדשות שנתיות שהן קשות יותר, קרי, בעלות אחוזי מים נמוכים יותר בעדשה, ולעומתן ניתן למצוא עדשות מגע שנתיות רכות וגמישות יותר. 

עדשות אלו הן שימושיות בעיקר עבור משתמשים בעלי מקרים רפואיים מורכבים כמו זוקן ראיה, אסטיגמציה או קרטוקונוס. בדומה לסוגי עדשות אחרים, כגון חודשיות או דו שבועיות, בחירת עדשות קבועות מותנית בבדיקת אופטומטריסט והתאמה אישית ומדויקת למבנה העין ומצבה, בהתאם לכך נקבע גם סוג העדשה הרצוי - רכה או קשה, ונכנס מוטיב הנוחות לתמונה.

בנוסף, רצוי להגיע לבדיקות מעקב אצל האופטומטריסט כדי לבחון את יעילותן של העדשות החדשות, להתייעץ ולשאול שאלות לקידום שימוש בטוח יותר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בעדשות שמיועדות להרכבה לטווח ארוך.

כיצד לתחזק אותן? 

מאחר ועדשות קבועות הן כאלו שמרכיבים לתקופה ממושכת, הן מצריכות תחזוק מתמיד וקבוע על מנת שיספקו ראייה צלולה וממוקדת וישמרו על בריאות העיניים לאורך זמן. עדשות המגע התקופתיות צוברות עם הזמן בקטריות ומשקעים אשר פוגעים בהדרגה ביכולת שלהן להעביר חמצן אל העין, מה שגורם לאי נוחות בעת הרכבתן ומכין את הקרקע להתפתחות של יובש, דלקות וזיהומים. 

לכן חשוב להישמע להוראות האופטומטריסט ולהרכיב אותן במסגרת הזמנים שקבע ולנקות את העדשות על בסיס קבוע; לחטא ולהשרות אותן באמצעות החומרים והתמיסות שהוא המליץ עליהם לצורך זה ולאחסן אותן במקום יבש ולח. באותה נשימה, ישנם מספר כללים בסיסיים שעליכם לשלב ברוטינה היומיומית כדי לשמור על חיוניותן של העדשות. 

מהו ההבדל בינן לבין עדשות חד פעמיות?

ההבדל העיקרי טמון במשך הזמן שבו ניתן להרכיב את העדשות; עדשות יומיות הן רכות ועדינות, אי לכך הן מתאימות לשימוש חד פעמי. על המשתמש להחליף אותן בכל יום בזוג חדש ולכן אינן מצריכות שגרת טיפול, ניקוי ותחזוקה שוטפת. לעומת זאת, עדשות קבועות הן עמידות יותר, עשויות להיות קשות או רכות וניתן להרכיב אותן על העיניים בכל יום לתקופה של 12 חודשים פחות או יותר בתנאי שמטפלים בהן בהתאם. בשל התחלופה האיטית, הן חוסכות באופן ניכר בסך ההוצאות על ערכות חדשות של עדשות מגע ומספקות איכות חיים לאורך זמן.