האם עדשות מגע יכולות לגרום לזיהום או דלקת בעין? במידה וכן, כיצד ניתן למנוע זאת?

עדשות מגע הן תחליף נוח מאוד למשקפיים. במקרים רבים יש בהן גם תועלת אסתטית מבחינת האדם שבוחר להשתמש בהן, אבל חשוב לדעת שהן עלולות לגרום גם לזיהומים ודלקות. שימוש נכון בעדשות מפחית במידה משמעותית את הסיכון לנזק, ולכן כדאי להקפיד על כל הכללים - גם לגבי בחירת עדשות מגע, גם לגבי תדירות ההחלפה שלהן, גם לגבי הניקוי וגם לגבי האחסון. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים שיעזרו לכם להבין מדוע עלול להתפתח זיהום בעין, ובעיקר איך למנוע את התופעה המאוד לא רצויה הזו. לקריאה נוספת, 10 כללים לבחירה נכונה של עדשות מגע.

כיצד נוצרים סיבוכים עקב שימוש בעדשות מגע?

דלקת בעין עקב הרכבת עדשות מגע עלולה להיגרם עקב זיהום או כתוצאה מתגובה אלרגית.

זיהום

זיהום של הקרנית עלול להוביל לדלקת בשכבה רגישה זו בעין. כדאי לדעת שתופעה זו שכיחה יותר בקרב מרכיבי עדשות רכות בהשוואה לאלו הבוחרים להשתמש בעדשות מגע קשות. סיבה אחת להיווצרות זיהום בעין היא עדשות צמודות מדי. במצב כזה הדמעות מתקשות להזין שכבת תאי האפיתל בקרנית, ואלה לא יוכלו למלא את תפקידם - הגנה בפני חדירת מזהמים. סיבה אפשרית אחרת היא המגע בין האצבעות לבין ה קרנית תוך כדי הנחת העדשות בתוך העין - כל זיהום שיש על האצבעות או הציפורניים עלול לעבור אל הקרנית. הרכבה ממושכת יתר על המידה פוגעת באספקת החמצן שהקרנית זקוקה לו, ועל כן פוגעת בה, וכמובן שאם העדשה עצמה לא נקייה לחלוטין, מכל סיבה שהיא, הסיכון לזיהום ולדלקת עיניים גדל.

דלקת על רקע אלרגי

תגובה דלקתית עקב רגישות, בעיקר במקרים שבהם מרכיבים עדשות הידרוג'ל לפרקי זמן ארוכים. הסימפטומים הם כאב (בדרך כלל קל יחסית), רגישות לאור ודמעת. בחלק מהמקרים הגורם לתגובה האלרגית הוא חומרי הניקוי.

איך מטפלים בזיהום או דלקת בעין?

בכל מקרה שבו יש סימן כלשהו לזיהום בעין או דלקת - אדמומיות, תחושה לא נוחה, כאב, טשטוש בראייה - חשוב לפנות במהירות לרופא עיניים, רצוי בעל ניסיון רב. המידיות קריטית: ישנם חיידקים שעלולים לגרום נזקים בלתי הפיכים לעיניים תוך זמן קצר מאוד! דגש חשוב נוסף הוא לא להשתמש בעדשות המגע כשיש דלקת בעין וגם כשיש חשד לדלקת (עד לבירור מקצועי ומקיף של רופא עיניים).

איך מפחיתים למינימום את הסיכון לזיהום בעין? 8 טיפים שימושיים

  1. להימנע מהרכבת העדשות לפרקי זמן ארוכים מדי - כאמור כדי לא לפגוע באספקת החמצן לקרנית.
  2. לא לישון עם העדשות - בשום מצב שהוא. זהו אחד מגורמי הסיכון העיקריים לזיהומים ולדלקות! אם יש לכם עדשות רב-פעמיות, בלילה המקום שלהן הוא בתוך תמיסת חיטוי מתאימה. עדשות חד-פעמיות יש להשליך לפח בסוף היום.
  3. לכל עדשה יש תקופת שימוש - עדשות חודשיות למשל אפשר להרכיב עד חודש מיום פתיחת האריזה. עדשה יומית היא עדשה ליום אחד, לא ליומיים וגם לא ליום וחצי. עדשות קשות יחזיקו מעמד בין שנה לשנתיים, בהתאם לאיכות שלהן, כשבכל מקרה אחרי שנה נדרש ניקוי במעבדה.
  4. לשטוף היטב ידיים במים וסבון לפני שמכניסים עדשות לעיניים. לאחר מכן יש לנגב היטב את הידיים, עם מגבת נקייה. 
  5. לא לשטוף עדשות במי ברז. חשוב גם לא להתקלח עם העדשות כדי שלא יבואו במגע עם מים "רגילים" שעלולים להעביר מיקרואורגניזמים בעייתיים לעדשות.
  6. ניקוי עדשות מגע - את העדשות יש לנקות אך ורק באמצעות נוזל ייעודי שמחטא אותן. התדירות המומלצ ת היא בכל יום, כשאת התמיסה מחליפים לאחר כל שימוש.
  7. שמירה על המחסנית - אחסון עדשות מגע עלול לגרום לזיהום שלהן אם המחסנית מלוכלכת. בהתאם כדאי להחליף את המחסנית בתדירות של פעם בחודש. במהלך החודש יש לנקות אותה, באמצעות הספגת נייר סטרילי בשאריות של חומרי הניקוי של העדשות עצמן. לאחר מכן חשוב לייבש היטב את המחסנית.
  8. הקפידו לקנות עדשות מגע איכותיות, ממקור אמין - העדשות של "עדשות" הן של היצרניות המובילות בעולם, ועוברות תהליכי בקרת איכות מחמירים כשהן יוצאות מפס הייצור - כך שאם תקפידו על כל הכללים הנ"ל, הסיכון לזיהומים ודלקות יהיה מזערי.

חנות עדשות אונליין