למה אסור לישון עם עדשות מגע - כל הסיבות כאן

לישון עם עדשות מגע אינה מומלצת כלל. אך מה קורה באותם רגעים לא מתוכננים, בהם נרדמים עם העדשות כשתופסים תנומה קלה במהלך היום, בבית או בנסיעה ממושכת באוטובוס או ברכבת. או כאשר שוכחים להסיר את עדשות המגע מהעיניים וישנים איתן לאורך הלילה ? מהם הסיכונים הנובעים מכך, וכיצד ניתן לטפל ? אנחנו בעדשות מספקים את התשובות, שיהפכו את החיים שלכם עם עדשות המגע לבריאים יותר.

למה אסור לישון עם עדשות מגע?

העיניים שלנו זקוקות לחמצן כדי לתפקד באופן תקין. עדשות המגע שאנו מרכיבים על העיניים, בין אם אלו עדשות מגע חודשיות או דו שבועיות (המתאימות לזמן ממושך), מאפשרות לכמות חמצן מספקת לחדור אל העין במהלך היום, אך כשאנו ישנים העיניים שלנו עצומות ולכן פחות חמצן מגיע אל רקמת העין, על אחת כמה וכמה כאשר מונחות עליהן עדשות, הן חוסמות את כניסת החמצן ועלולות לגרום לעין להתנפח. במקרים קיצוניים יותר, בהם חמצן לא מגיע לרקמת העין באופן שיטתי, כלי דם קטנים מתחילים להתפתח בקרנית (המעטפת השקופה שמגנה על העין), וגורמים לקשיי ראיה. 

מהם הסיכונים הנובעים מכך?

שינה עם עדשות מגע עלולה לפצוע את הקרנית. במידה ולא מטפלים בעין כראוי, השריטה עלולה להזדהם עם חיידקים, פטריה או טפילים למיניהם שבאים במגע עם העיניים, ולהתפתח לכיב בקרנית. הסימנים של כיב בקרנית הם: אדמומיות בעיניים, עיניים דומעות, עפעפיים נפוחים, רגישות לאור. במקרים קשים יותר- היווצרות צלקת במקום הפציעה, המתבטאת בכתם לבן שמופיע על גלגל העין. מצב זה עלול להשפיע על הראיה לטווח הרחוק, לפגוע בה בצורה בלתי הפיכה. 

מה עליי לעשות אם נרדמתי בטעות עם העדשות?

לאחר שינה עם עדשות, הן הופכות לקשות ויבשות מהרגיל. אם נרדמת עם עדשות המגע, עליך להסיר אותן מוקדם ככל שניתן. ישנן 3 פעולות קריטיות שצריך לנקוט בהן במידה ומתעוררים עם עדשות המגע: ראשית כדאי להמתין מספר דקות לפני שמתחילים בתהליך. שנית, יש להשתמש בטיפות הרטבה לעדשות. הנוזל מרכך את העדשות, מוסיף להן לחות, וכך מאפשר להסיר אותן בקלות רבה יותר. ולבסוף, להימנע מהרכבת עדשות כלל לכמה שעות עד יום שלם, כדי לבדוק כיצד העיניים נראות ומרגישות. במידה ויש חשש לאינפקציה, אדמומיות, ירידה בראיה או כאב, כדאי לפנות לרופא עיניים בהקדם.

לסיכום

שינה עם עדשות מגע היא מסוכנת ביותר בגלל שהיא מעלה את הסיכון לאינפקציה, וסיבוכים כמו כיב בקרנית או צלקת שמובילה לירידה בראייה. העיניים שלנו זקוקות לחמצן שמגיע מהאוויר, בעת השינה העדשות מונעות את כניסת החמצן אל העין וכך מגבירות את הסיכוי להתפתחות של אינפקציות. במידה ונרדמים עם העדשות בטעות, חשוב להסיר אותן בהקדם האפשרי ולתת לעין את הזמן הדרוש להתאושש- בין כמה שעות ליום, בו לא מרכיבים עדשות. במידה ומתעורר חשש או ספק, מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסט מומחה. עדשות מגע לא נועדו לשינה ורצוי להימנע מזה ככל שניתן.