האם נגיף הקורונה השפיע על השימוש היום -יומי של אנשים בעדשות מגע?

עדשות מגע הן מוצר שתורם מאוד לאיכות החיים של המשתמשים בו. ככל שהתחום משתכלל, ומוצעות לציבור הרחב יותר ויותר אפשרויות - עדשות רכות וקשות וגם היברידיות, עדשות חד-פעמיות וגם לטווח ארוך, עדשות מולטיפוקל ועוד ועוד - כך הולכת וגדלה התועלת מהפתרון היעיל והנוח לתיקון בעיות ראייה. כמו כל דבר הקשור לגוף שלנו, גם השימוש בעדשות מגע הושפע ממגפת הקורונה. בעמוד זה תמצאו סקירה מקיפה של השינויים בשימוש בעדשות מאז שהווירוס החל להתפשט ברחבי העולם, הסברים לגבי הסיכונים האפשריים והכי חשוב - טיפים שיעזרו לכם להיעזר בעדשות מגע מבלי להגדיל את הסיכון להידבק בווירוסים מכל סוג שהוא.

חוסר הוודאות בתחילת המגפה, והתמונה הברורה יותר כיום

וירוס הקורונה טלטל את החיים של כולנו, או לפחות רובנו. בתחילת 2020 הנגיף עדיין לא היה מוכר לנו, והחשש מפני התפשטות רחבה מאוד ומהירה מאוד חייב זהירות מרבית. כך למשל היו אנשים שחששו לגעת בידיות דלתות של מקומות ציבוריים או בכפתורי מעליות מחשש שהקוביד 19 נמצא עליהם (אגב, מחקרים רבים גילו זיהומים שונים במקומות אלה, בלי קשר לקורונה, כך שנגיעה בהם באמצעות פיסת בד למשל יכולה לעזור גם בלי קשר לקורונה). באופן דומה פורסמו אזהרות מפני הרכבת עדשות מגע. הסיבה לכך הייתה שכפי שהווירוס עלול לחדור לגוף דרך הפה או האף, נקודת כניסה אפשרית נוספת היא ריריות העיניים. המגע בעיניים תוך כדי הכנסת עדשות מגע והוצאתן נתפש כגורם סיכון שעלול להוביל להדבקה, ועל כן היו כאלה שוויתרו על הנוחות שבעדשות ועברו למשקפיים. כיום, יותר משנה של חיים לצד הווירוס, חשוב להדגיש שאין אף מחקר שמצא קשר בין שימוש בעדשות מגע לבין הידבקות בקורונה. בהתאם המומחים בתחום העיניים והאפידמיולוגיה לא ממליצים על הפסקת השימוש בעדשות. יחד עם זאת מומלץ עוד יותר מהרגיל להקפיד על מספר כללים חשובים בנוגע לבחירת עדשות, לאחסון שלהן ולניקוי שלהן.

איך לשמור על ידיים נקיות לגמרי כשמוציאים או מכניסים עדשות מגע?

הכנסת עדשות לעיניים וגם הוצאתן הן פעולות שבכל מקרה כדאי לבצע בתשומת לב מלאה, גם בלי קשר לקורונה. הסיבה לכך היא שגם מי שלא נחשף לווירוס שעבר לבני האדם עקב אכילת עטלף או פנגולין עלול להחדיר לעין שלו חיידקים אם האצבעות לא נקיות לגמרי. על-מנת להימנע מהכנסת חיידקים מזהמים שעלולים לגרום לדלקת בעין, חשוב לשטוף היטב את הידיים במים וסבון ואז לייבש אותן באופן מוחלט עם מגבת נקייה. הכלל הב סיסי של שמירה על היגיינה הפך להמלצה החשובה ביותר גם במהלך שגרת הקורונה, וכמובן שחשוב להמשיך להקפיד על כך גם לאחר שהמגפה תדעך. כשאין גישה למים ולסבון הפתרון הוא אלכוג'ל - עוד פריט שהפך לחלק בלתי נפרד מסל הכלים של צמצום הסיכון להידבק בקורונה. חשוב לוודא שהידיים יבשות לגמרי לפני הכנסת העדשות או הוצאתן, וכן למנוע מגע ישיר של האלכוג'ל בעדשות (כאמצעי זהירות על-מנת לשמור על האיכות שלהן). ראו גם, מדריך מלא להרכבה והסרת עדשות מגע בפעם הראשונה.

שימוש בטוח בעדשות מגע גם בתקופת הקורונה - טיפים שימושיים

  • עדשות מגע יומיות הן עדשות מגע ליום אחד בלבד - אל תנסו להשתמש בהן גם למחרת. באופן דומה בעדשות מגע דו-שבועיות אפשר להשתמש רק עד שבועיים ממועד פתיחת האריזה, גם אם לא הרכבתם אותן בכל יום ויום.
  • ניקוי עדשות מגע - חשוב מאוד לנקות את העדשות בסוף כל יום (אלא אם כן מדובר על עדשות מגע יומיות, שאותן פשוט משליכים לפח). הניקוי כולל טפטוף של כמה טיפות של תמיסת החיטוי המתאימה לעדשות, שפשוף עדין מאוד של העדשה, שטיפה עם עוד כמה טיפות תמיסה ואז הנחת העדשה בתוך המחסנית (כשכבר יש בה תמיסה, חדשה מהבקבוק). עוד לפני סדרת הפעולות הזו יש לוודא שהידיים נקיות ויבשות. למעבר לקטגוריית התמיסות לעדשות מגע באתר לחצו כאן.
  • ניקוי המחסנית - שגרת ניקוי עדשות מגע כוללת גם את ניקוי המחסנית עצמה, באמצעות התמיסה וכשמקפידים על ייבוש מלא לאחר הניקוי. אחת לחודש כדאי להחליף את המחסנית.

שמירה על השגרה הנ"ל ועל ידיים נקיות בכל פעם שמכניסים או מוציאים עדשות מאפשרת להשתמש בהן גם בתקופת מגפה. המלצה חשובה נוספת היא לרכוש עדשות איכותיות של יצרניות אמינות ומוכרות - כמו אלה שתמצאו בחנות האינטרנטית של "עדשות" ובסניף בדיזינגוף תל אביב.

חנות עדשות אונליין