מדוע היא נוצרת וכיצד?

 היפרופיה היא מצב תורשתי שבו קרני האור הנכנסות מתמקדות מחוץ לגלגל העין, בחלקה האחורי של הרשתית במקום במרכזה. הדבר מתרחש כשהקרנית איננה קמורה מספיק או כאשר גלגל העין הוא קצר מדי. ובגלל שקרני האור אינן מתרכזות במקום הנכון, הדבר גורם לטשטוש כאשר העין מנסה להתמקד בעצמים ופריטים בקרבתה, ככל שקרני האור מתמקדות במרחק גדול יותר ממרכז הרשתית, כך הליקוי התשבורתי הוא גדול יותר. 

 

היפרופיה נפוצה יותר בקרב ילדים. היא מולדת ברוב המקרים ולכן יכולה להופיע אצל תינוקות כבר בשנה הראשונה לחיים, אך להסתדר מעצמה עם הזמן ועם תהליכי התפתחות העיניים. עם זאת, חשוב לקחת אותם לבדיקות מעקב אצל מומחה עיניים, כדי לבדוק שזה אכן עבר ואין ליקויים אחרים בנוסף או במקום.

 

אנשים הסובלים מהיפרופיה בדרגה קלה (עד דיופטר של 2+) אינם מצליחים לראות בבירור עצמים בקרבת העין, אך הם מצליחים להתגבר על היפרופיה עם ביצוע אקומודציה: מיקוד העדשה בהתאם למרחק האובייקט הנבחר. עם זאת, אצל אנשים קצרי רואי בעלי מספר גבוה (דיופטר של 2+ ומעלה), העין לא מצליחה לתקן את תשבורת קרני האור בכוחות עצמה ולכן הם עשויים להתקשות בהתמקדות באובייקטים קרובים ורחוקים גם יחד.

 

תסמינים נפוצים

 אצל ילדים היפרופיה עשויה להתבטא במספר דרכים:

 

  • כיווץ העיניים במטרה להתמקד ולראות טוב יותר בזמן צפייה בטלוויזיה או במסך המחשב
  • קושי בהכנת שיעורי הבית וביצוע מטלות קריאה וכתיבה, המצריכות התבוננות מטווח קרוב.
  • פזילה כלפי פנים.

 

ואילו אצל אנשים קצרי רואי בגילאים מתקדמים יותר, היא תתבטא לרוב באופן הבא:

 

  • כאבי ראש
  • עייפות
  • ראיה מטושטשת מקרוב

 

מהו ההבדל בין היפרופיה לפרסביופיה?

 שני הליקויים מתייחסים לקושי במיקוד הראיה באובייקטים קרובים, שניהם נפוצים יחסית והם תוצר של ליקוי במבנה העין, אך המקור של כל אחד מהם הוא שונה: פרסביופיה הוא תוצאה של ירידה בגמישותה של עדשת העין, כך שהיא הופכת נוקשה ויוצרת מצב של ראיה מטושטשת למרחק קרוב. ואילו כשמדובר בהיפרופיה, הבעיה היא בקרנית או בגודל גלגל העין ולכן קרני האור עוקפים את מרכז הרשתית ונשברים בחלקה האחורי של העין.

 

תיקון היפרופיה

 הדרך הפשוטה המומלצת לטפל בהיפרופיה, היא באמצעות בדיקה אצל אופטומטריסט מוסמך, שבסופה מתאימים משקפי ראיה עם עדשות קמורות עם מספר חיובי (פלוס) או עדשות מגע עם מספר חיובי, בהתאם למבנה העין וחומרת הליקוי. במידה והמומחה רושם עדשות ארוכות טווח, כדוגמת: עדשות מגע חודשיות או עדשות דו-שבועיות מומלץ לרכוש גם תמיסה לעדשות מגע כדי לשמר אותן במיטבן לכל תקופת השימוש, להגן על העיניים מפני דלקות וזיהומים וליהנות מאיכות חיים.