הכשרה מקצועית

 אופטומטריסט מוסמך מתחיל את דרכו המקצועית במוסדות להשכלה גבוהה השונים, בתוכנית הלימודים לתואר ראשון באופטומטריה שאורכה 4 שנים, המשלבת ידע עיוני נרחב באנטומיה של העין ופתולוגיות שונות, עם ניסיון מעשי בעבודה עם מטופלים. על מנת לקבל רישיון לעסוק בענף, עליו לעבור מבחן הכשרה עיוני ומעשי מטעם משרד הבריאות.

 

רופא עיניים לעומת זאת, הוא אדם שלמד רפואה כללית במוסד אקדמי במשך 7 שנים ולמד 5 שנים נוספות התמחות בעיניים. בדומה לאופטומטריסט, גם רופא העיניים מחויב בבחינה מטעם משרד הבריאות כדי לקבל את רישיונו, להתחיל לקבל מטופלים ולעסוק בפרקטיקה. לעיתים רופאי עיניים מתמחים בתת-תחום מסוים באנטומיה של העין - עדשת העין, הרשתית, הקשתית וכיוצא בזה. 

 

מומחיות

 רופא העיניים והאופטומטריסט שניהם מתמקדים בבריאות העין, לכן הם גם עובדים ביחסי גומלין זה עם זה, אך עבודתו השוטפת של כל אחד מבעלי המקצוע, היא שונה בצורה מהותית. האופטומטריסט עורך בדיקות ראיה במטרה לאתר ליקויי ראיה כדוגמת קשיי מיקוד, עין עצלה, פזילה וכן ליקויים תשבורתיים מסוגים שונים כגון: היפרופיה, אסטיגמציה. 

 

הוא מעריך את מידת חומרת הליקוי ומתקן אותו באמצעות התאמת עזרי ראיה, משקפיים ועדשות מגע איכותיות בהתבסס מאפייני העין - מבנה, גודל, צורה. ומכריע האם למטופל יהיה נכון להרכיב עדשות מגע חודשיות, עדשות מגע מולטיפוקל או לחילופין - עדשות מגע יומיות. לצד זה הוא עורך תרגילי עיניים, ומאבחן פתולוגיות שונות בגלגל העין. במידת הצורך הוא רשאי לרשום הפניה לרופא העיניים להמשך טיפול. 

 

בהשוואה לכך, רופא העיניים הוא בעל הכשרה לטפל במחלות עיניים רבות ומגוונות, כמו למשל: קטרקט, גלאוקומה, שעורה, תסמונת העין היבשה, להעניק טיפול תרופתי מותאם וכן לבצע ניתוחי עיניים במידה והנסיבות מחייבות זאת - על מנת לשפר את התפקוד התקין של העיניים. חשוב לציין כי אופטומטריסט אינו מוסמך לערוך ניתוחי עיניים ובהתאם לזאת, רופא עיניים לא נותן מרשם למספר משקפיים או עדשות מגע. 

 

חשוב להיות תמיד במעקב

 כאשר עולה החשש לבעיה שקשורה לאיכות הראיה - קושי במיקוד העיניים לאחר יום עבודה ארוך מול המחשב, או ירידה ביכולת לראות לטווח קרוב או רחוק (למשל קושי בקריאת שלטים ברחוב או רכיבים על מוצר), עליכם לגשת לאופטומטריסט, לבדיקה והתאמת עדשות מגע מדויקות למצבכם ולאורח חייכם. לעומת זאת, אם יש לכם פציעה בעין, דלקת, כאב או שאתם מבחינים בשינוי בנראותה - אתם צריכים לקבוע תור לרופא העיניים. 

 

אך גם אם אין בעיה ממשית והכל מרגיש תקין, חשוב תמיד להיות קשובים לתחושות שלכם ולהקפיד לערוך בדיקות שגרתיות כדי לשלול או לבלום התפתחויות של פתולוגיות שונות, וכך לשמור על בריאות העיניים בצורה מיטבית.