בדיקת רשתית OCT

בדיקת OCT לרשתית הינה בדיקה חדשנית ולא פולשנית שנעשית באמצעות קרני לייזר ללא קרינה מייננת, ומאפשרת ליצור תמונות חתך של חלקי העין השונים כמו הרשתית וכן את עצב הראייה. בדיקת הרשתית באמצעות מכשיר OCT מבטיחה אבחון  מדויק לחלוטין של הרשתית והחלקים הפנימיים של העין. פענוח הבדיקה תספק  את מלוא המידע הדרוש כדי לטפל בשלל בעיות ראייה, שיפורטו בהמשך המאמר.

כיצד מתבצעת בדיקת OCT

בדיקת OCT היא מעין בדיקת רנטגן של הרשתית או לחילופין CT של חלק זה של העין – אם כי בניגוד אליהן, המיפוי של הרשתית באמצעות המכשיר המתקדם לא כרוך בחשיפה לקרינה מייננת שעלולה להיות מסוכנת.

OCT הוא ראשי תיבות של הביטוי Optical Tomography Coherence   והבדיקה מבוססת על טכנולוגיית הלייזר: המכשיר משגר בו זמנית שתי קרניים, האחת אל העין עצמה והשנייה אל מראה. החזרי האור משתי הקרניים מניבים שתי תמונות, והשילוב שלהן יוצר תמונה בדו ממד ובתלת ממד של הרקמות שמרכיבות את הרשתית.

משך הבדיקה כ 10-15 דקות. מיפוי רשתית OCT כאמור אינו פולשני ולא מסב כאב, אבל כרוך באי נוחות מסוימת עקב הצורך להרחיב את האישונים. הרחבת האישונים מחייבת את הנבדקים להגיע למרפאה או למכון כ- 30 דקות לפני הצילום עצמו – לשם קבלת הטיפות שמבצעות את הפעולה ההכרחית וההמתנה עד שהאפקט שלהן יבוא לידי ביטוי מלא. בגלל ההרחבה הראייה הופכת למטושטשת במשך מספר שעות, ועל כן ההמלצה היא להגיע למכון או למרפאת העיניים עם מלווה.

המקרים שבהם נדרשת בדיקת רשתית OCT

לאור חשיבותה של הרשתית והתפקיד המרכזי שלה בראייה, כל ליקוי שנוצר בה עלול לגרום לנזק משמעותי שיבוא לידי ביטוי בפגיעה ביכולת החשובה הזו. כשרופא עיניים מנוסה ומיומן סבור שבעיית ראייה כלשהי נובעת מפגיעה באזור כזה או אחר ברשתית, מומלץ לבצע מיפוי מדויק שלה.

בין היתר ניתן לאבחן באמצעות ה OCT את המחלות הבאות:

גלאוקומה – מחלת עיניים נפוצה שמהווה את הסיבה השנייה לעיוורון ברחבי העולם. על-פי ההערכות, בישראל מתגלים מדי שנה כ 6000 מקרים חדשים של גלאוקומה, ובעולם כולו ישנם כמה עשרות מיליוני בני אדם שמתמודדים עם ההשלכות של המחלה. ליתר דיוק מדובר בקבוצת מחלות שהמכנה המשותף שלהן הוא פגיעה בעצב הראייה.

רטינופתיה סוכרתית  – סיבוך שמופיע אצל כמעט כל חולי הסוכרת   (הן סוג 1 והן סוג 2) תוך 20 שנה. הרמה הגבוהה של הסוכר בדם גורמת לנזקים הולכים ומחמירים לכלי הדם העדינים ברשתית, וכך למשל דליפות באזור המקולה מובילות להצטברות של נוזלים בחלק זה של הרשתית ולפגיעה בחדות הראייה. מעקב קבוע על-ידי רופא עיניים מיומן ובעל ציוד מתאים מאפשר לזהות מיד כל סיבוך שקשור לרטינופתיה סוכרתית ולטפל – ובכך למנוע את אובדן יכולת הראייה.

ניוון מקולרי של הגיל (AMD) – מחלה שהיא תוצאה של שקיעת חומרים שונים מתחת לרשתית. חומרי בלאי אלה פוגעים בשכבת תאי פיגמנט אפיתל שנמצאים בין הרשתית לבין הדמית, ומסייעים לפוטורצפטורים להמיר אור למסרים עצביים. AMD מופיעה בעיקר אצל בני ובנות 65 ומעלה. ובשני שלבים:  בשלב הראשון, שמוגדר “היבש”, הירידה בראייה אינה משמעותית וכוללת בעיקר רגישות מופחתת לאור, וקושי לראות בחושך. בשלב השני, “הרטוב”, נוצר דימום מתחת למרכז הרשתית ובעקבותיו בצקת, והתוצאה היא פגיעה חמורה בראייה המרכזית. בשנים האחרונות פותחו תרופות אפקטיביות מאוד, כך שבעזרת אבחון מוקדם ניתן לבלום את המחלה. הסימפטומים שבעקבותיהם יפנה רופא עיניים אחראי את המטופלים לבדיקת OCT הם ראייה מטושטשת, ראייה מעוותת, או הופעת כתמים במרכזו של שדה הראייה.

מעקב אחרי מחלות ניווניות של מרכז הראייה או בצקת באזור זה – במטרה לתכנן את המשך הטיפול על סמך מידע עדכני ומפורט.

גידולים בעין – במקרים של רטינובלסטומה או מלנומה, מיפוי רשתית OCT  מתבצע על-מנת להעריך את גודלו של הגידול.

לאחר חבלה בעין – וכשישנו חשש לפגיעה ברשתית בגללה.

פענוח תוצאות בדיקת OCT 

הפעלת המכשיר המשוכלל נעשית על-ידי טכנאי שצבר את המיומנות הנדרשת ואינה מצריכה נוכחות של רופא. יחד עם זאת הפקת מלוא התועלת מצילום OCT מחייבת כמובן פענוח מדויק של הממצאים ע”י רופא – ולשם כך נדרשת בקיאות מעמיקה במיוחד במבנה הרשתית ותפקידיו של כל חלק בה.

על-מנת להפיק את מלוא התועלת האפשרית מבדיקת OCT חשוב לעבור את הבדיקה במרפאת עיניים מקצועית. רק מרפאה שהצטיידה במכשירים מהדור החדש, וחשוב מכך, עובדים בה רופאי עיניים שהם מומחים לרשתית, יכולה להבטיח אבחון מושלם ואיתו את הטיפול הטוב ביותר לשימור יכולת הראייה.

בדיקת OCT ופענוח הממצאים מבוצעים בקליניקה Adashot במסגרת פרטית!
לייעוץ ובירורים צרו איתנו קשר 03-6055506

 

 

למאמרים נוספים

עגלת קניות

0