טיפול ביובש בעיניים

עיניים יבשות הן תופעה נפוצה למדי, ולמעשה אחת הסיבות הרווחות לפנייה אל רופאי עיניים. על-פי מחקרים מסוימים 1 מכל 10 אנשים סובל מיובש בעיניים, ויש גם מחקרים אחרים שלפיהם 30% מהאוכלוסייה נאלצים להתמודד עם המצב המציק שעלול גם לפגוע בראייה. עוד כדאי לדעת שהשכיחות של התופעה נמצאת במגמת עלייה מתמדת, בעיקר עקב אורח החיים המקובל במדינות המפותחות ובהן ישראל – אבל עם אבחון מקצועי וטיפול בהתאם ניתן לפתור את הבעיה ביעילות רבה.

מהי תסמונת העין היבשה?

תסמונת העין היבשה (Dry Eye Syndrome) היא מצב שבו כמות הדמעות בעין אינה תקינה. בין אם הסיבה לכך היא קצב ייצור נמוך מדי, ובין אם אידוי מהיר עקב איכות ירודה של הדמעות, התוצאה היא שסיבי עצב בעיניים לא מוגנים על-ידי הנוזל ולכן נוצרת תחושת אי נוחות וכאב.

תסמינים של עיניים יבשות

  • תחושה כאילו יש גוף זר או חול בעין – בדר”כ בשתי העיניים במקביל
  • תחושת אי נוחות או אפילו צריבה
  • כאב עיניים – כאמור עקב החשיפה של סיבי עצב שלא זוכים להגנה ע”י דמעות
  • עייפות – בגלל המאמץ לנטרל את הכאב
  • רגישות לאור ובפרט בתנאי תאורה חזקה
  • עיניים אדומות – התחושות השליליות גורמות לגוף להפעיל את המערכת החיסונית, וכתוצאה מכך מופרשים בעיניים חומרים שגורמים לעיניים להאדים
  • הפרשות – החומרים שגורמים לאודם עשויים לייצר גם הפרשות
  • דמעת יתר בשל ניסיון לא מוצלח לפצות על היובש
  • פגיעה בראיה – האור לא נשבר באופן אופטימלי בעדשה, ולכן
  • תיתכן ראייה מטושטשת או תחושה כאילו רואים דרך עדשה שרוטה
  • פגיעה השכבה החיצונית של הקרנית – במקרים קיצוניים בלבד

 

סוגי טיפולים ביובש בעיניים

אפשרויות הטיפול בתסמונת העין היבשה רבות ומגוונות. הבחירה ביניהן היא בהתאם למידת החומרה של היובש ולאורח החיים של המטופלים. במקרים קלים יומלצו בעיקר צעדי מנע – ויתור על מזגנים ככל האפשר, הפסקות תכופות יותר במהלך עבודה מול מחשב, שתייה מרובה ועוד, וכן יישקל השימוש בתחליפי דמעות.

אצל מרכיבי עדשות מגע הטיפול עשוי לכלול החלפת עדשות לכאלה שמפחיתות את היובש בעיניים. טיפולים אפשריים אחרים הם משחות ייעודיות, תרופות אנטי דלקתיות, פקקי סיליקון וסחיטת בלוטות העפעפיים.

דמעות מלאכותיות ישנו מגוון רחב מאוד של תחליפי דמעות וחשוב לבחור מבניהן באופן מושכל. הפרמטרים העיקריים הם מידת הצמיגיות, שמשפיעה על משך הזמן שבה הטיפה נשארת בעין, וכמות המלחים (שמאפשרת איזון עם הדמעות ה”אמיתיות”). לגבי הצמיגיות חשוב לדעת שכשהיא גבוהה הראיה עלולה להיטשטש, אם כי מצד שני צמיגיות נמוכה משפרת את המצב רק כשהיובש לא חמור.

עוד הבחנה משמעותית היא בין דמעות מלאכותיות עם חומרים משמרים לבין אלה שלא מכילות את החומרים הנ”ל. חומר משמר עלול לגרום לתגובה אלרגית, ובפרט כשהשימוש בתחליפי הדמעות אינטנסיבי.

תרופות אנטי דלקתיות – תסמונת העין היבשה מובילה להיווצרות דלקת במשטח העין. הדלקת אמנם לא חריפה במרבית המקרים, אבל עקב היותה כרונית התוצאה היא החמרת תחושות אי הנוחות והצריבה. תרופות נוגדות דלקת שמכילות סטרואידים. על-מנת להימנע ממצב בו העין אמנם הופכת פחות יבשה אבל הסטרואידים גורמים לנזק מצטבר משמעותי, נדרש מעקב צמוד של רופא עיניים מנוסה.

פקקי סיליקון או קולגן – פקק קטן מסיליקון או קולגן מאפשר “לסתום” את מערכת הניקוז של הדמעות וכך לשמר כמות גדולה שלהן בתוך העיניים. חשוב להדגיש כי הפקקים מחזיקים מעמד מספר חודשים ולאחר מכן יש לחדש את הטיפול. בידיים מיומנות פעולת החסימה מושלמת תוך זמן קצר וללא סיבוכים או תופעות לוואי, ועל כן ניתן לבצע את אותה תחזוקה תקופתית חיונית ללא חשש.

עדשות מגע סקלרליות – למרכיבי עדשות מגע יש כאמור סיכוי גבוה במיוחד לסבול מתסמונת העין היבשה. שימוש בעדשות סקלרליות משפר מאוד את המצב. עדשה סקלרלית היא עדשה גדולה מהרגיל ולכן היא לא מונחת על קרנית העין אלא על לובן העין. בין העדשה לקרנית נוצר חלל שאותו ממלאים בנוזל מסוג סליין והוא זה שתורם להפחתת היובש בעין.

איך תדעו מהו הטיפול הנכון עבורכם?

יובש בעיניים עלול להיגרם כתוצאה מסיבות רבות, ובאופן טבעי הטיפול האידיאלי משתנה בהתאם לגורם הבעיה. על-מנת לדעת מהו הפתרון המומלץ עבורכם נדרשת בדיקת רופא עיניים בעל ניסיון רב ובקיאות מקיפה. רק לאחר האבחון המקצועי של מידת היובש והגורמים לו ניתן לקבוע תוכנית טיפול מיטבית שתבטיח הקלה וראייה תקינה לחלוטין.

במרפאתנו מתבצעים כל סוגי הטיפולים וישנה התמחות בטיפול בעין יבשה כולל אבחון ע”י רופא עיניים עתיר ניסיון – במסגרת פרטית!

לפרטים נוספים ולתיאום בדיקה ואבחון לעין יבשה
אצלנו בקליניקה במסגרת פרטית, יש לתאם תור בטלפון 073-3947547

 

 

למאמרים נוספים

עגלת קניות

0