מיפוי קרנית העין

קרנית העין היא החלק שאחראי למיקוד הראייה. זוהי שכבה דקה, שקופה וחזקה שנמצאת מעל לקשתית ולאישון בגלגל העין, ובה מתבצעת רוב שבירת האור. תפקיד נוסף הוא הגנה מפני חדירת חיידקים או גופים זרים אל תוך העין. מבנה לא תקין של הקרנית מוביל לפגיעה בראיה ולכן מחייב פתרון מתאים. הבסיס למציאת הפתרון האופטימלי הוא אבחון באמצעות בדיקה שנקראת מיפוי קרנית.

מה בודקים במיפוי קרנית

מיפוי קרנית היא בדיקה לזיהוי מידת הקמירות של חלק זה של העין. מדידת מידת קמירות הקרנית, וחישוב כוח התשבורת שלה – היכולת לשבור את קרני האור, מאפשרים לאופטומטריסט המטפל לזהות כשלים בביצוע הפעולה החשובה וגם להבין מהו הפתרון הנכון ביותר.

התוצאה של הבדיקה היא מפה תלת ממדית של הקרנית היוצרת תמונה מלאה של שטח פני הקרנית. פענוח מדויק והפקת מלוא התועלת האפשרית ממיפוי קרנית העין, מחייבים ניסיון רב ובקיאות מעמיקה, ועל כן חשוב להגיע אופטומטריסט מיומן ועם מומחיות ספציפית בביצוע בדיקה זו.

המצבים שבהם נדרשת בדיקה זו

ישנם מספר מצבים שבהם מומלץ ביצוע מיפוי קרנית:

א. כשישנו חשד לקיומה של מחלה שפוגעת בקרנית. המחלה הנפוצה ביותר היא קרטוקונוס, ועוד מחלה שמאובחנת על בסיס המיפוי היא אקטזיה של הקרנית.

ב. לאחר שהאדם כבר מאובחן כחולה בקרטוקונוס, על מנת לעקוב אחרי התקדמותה של מחלה זו, שמאופיינת בהפיכת צורת הקרנית מכדור לחרוט. עיוות זה פוגע במידה בלתי מבוטלת בראייה, והנזק מחמיר ככל שצורת הקרנית הופכת לחרוטית יותר.

ג. לפני ניתוח לתיקון ראייה בלייזר – במקרים אלו מיפוי קרנית העין מתבצע על-מנת לוודא שההליך אכן אפשרי. אם ישנם מקומות שבהם הקרנית דקיקה מדי, ייתכן שהניתוח אינו ישים.

ד. התאמת עדשות מגע לאדם בעל קרנית שפני השטח שלה אינם סדירים אין אפשרות להשתמש בעדשות מגע רגילות. אם הוא בוחר בפתרון זה לתיקון הראייה, המיפוי מספק את הנתונים הנדרשים כדי לייצר עדשות מיוחדות שמותאמות בדיוק למבנה הקרנית.

כיצד מתבצע מיפוי הקרנית?

מיפוי הקרנית מתבצע באמצעות מכשירי טופוגרפיה אשר מופעלים על ידי אופטומטריסט המיומן בכך. הנבדקים מניחים את הראש על גבי מעין משענת, והמכשיר מקרין אל הקרנית טבעות אור בצבעים שונים. הטבעות שנמצאות זו בתוך זו, מוחזרות ע”י הקרנית וההחזרה נקלטת במכשיר.

בשלב זה המכשיר מודד את המרחק בין הטבעות שהוחזרו ע”י הקרנית, את הפיזור שלהן ואת מידת העיוות של הצורה של כל אחת מהן. כל  הנתונים הנ”ל מעובדים ע”י מחשב והתוצאה היא כאמור מפה תלת ממדית שדומה למפה טופוגרפית של פני שטח הפיזיים.

הבדיקה אינה פולשנית, אין שום מגע עם העין כך שאין כאב וגם לא אי  נוחות ואין צורך בהיערכות מיוחדת. המגבלה היחידה היא הצורך לא למצמץ כשהטבעות מוקרנות אל הקרנית, אבל מדובר כמובן בפרק זמן קצר מאוד. כמו כן לא נדרשת הרחבת אישונים כדי למפות את הקרנית, ואין תופעות לוואי כך שהחזרה לשגרה הינה מידית. זמן השהות הכולל במרפאת העיניים הוא כחצי שעה בלבד.

התאמת עדשות מגע לקרנית לא תקינה

תוצאות מיפוי קרנית העין משמשות גם לצורך יצירת עדשות מגע מותאמות אישית לכל מטופל ומטופלת שנזקקים לפתרון זה כתיקון לעיוות פני הקרנית. כדאי לדעת שבמקרים של קרטוקונוס או כשישנו אסטיגמטיזם/צילינדר, עדשות מגע רכות לא מספקות פתרון אפקטיבי מספיק והאופציה המומלצת היא עדשות מגע סקלרליות או עדשות מגע קשות.

הדור החדש של עדשות אלה מתאפיין במעבר טוב יותר של חמצן בהשוואה לעבר, ובמקרים של קרטוקונוס ישנה עוד תועלת בקשיחות של העדשה – היא תומכת בקרנית כך שנוזל העין לא ידחק אותה החוצה ובאופן כללי מבטיחה את המבנה העגול של העין.

לביצוע בדיקת מיפוי קרנית בקליניקה יש לתאם תור מראש 073-3947547

 

 

למאמרים נוספים

עגלת קניות

0