עדשות מגע לקרטוקונוס

קרטוקונוס היא מחלת עיניים שפוגעת בקרנית וכתוצאה מכך גורמת לירידה ברמת הראייה. בדרך כלל מופיעה המחלה כבר בגיל צעיר יחסית, השכיחות שלה היא 2%-1% מכלל האוכלוסיה. השם “קרטוקונוס” מורכב מהמילים: “קרטו” שפירושה בלטינית קרנית העין ו”קונוס” שהוא כידוע חרוט. זוהי גם מהות מחלת עיניים זו – הפיכת צורת הקרנית מכדור לחרוט וזאת עקב הידקקות שלה באזורים מסוימים בעיקר במרכזה ובחלק התחתון שלה. התבלטות אזורים מסוימים בקרנית והפיכתה לדקה מדי בחלק מהמקומות גורמות לשבירה לא מיטבית של קרני האור ולעיוות בראייה.


הסימפטומים העיקריים שמעידים על קיומה מחלת הקרטוקונוס הם
:

  • ירידה בחדות הראייה ובפרט ירידה בחדות התלת ממדית אם קרנית אחת מעוותת יותר מהשנייה.
  • קושי להבחין בעצמים קטנים ורחוקים.
  • הופעת מעין הילות של אור מסביב לפריטים בוהקים או למקורות האור השונים.
  • תמונת צללים במצבים שבהם הניגודיות גבוהה (למשל כשמתבוננים על חפץ בהיר שנמצא על רקע כהה).
  • ירידה וקושי בקריאה ובראיה בלילה
  • סנוור – בעיקר בא לידי ביטוי בנהיגה בחושך

 

כיצד מאבחנים קרטוקונוס?

הבדיקה שמתבצעת כשישנו חשד לקרטוקונוס הינה מיפוי קרנית העין. לצורך כך נעשה שימוש באחד ממכשירי הטופוגרפיה השונים הקיימים כיום – פלאסידו, סליט ופנטאקאם. בדיקה נוספת נקראת פאכימטריה קורניאלית, והמידע שהיא מספקת הוא עובייה של הקרנית בחלק המרכזי שלה. אם הוא דק מהרגיל, זוהי כמובן אינדיקציה משמעותית לקרטוקונוס.

על בסיס כל הנתונים החיוניים – קמירותה של הקרנית, עובייה בכל נקודה ושטחה – וכמובן על סמך ניסיון רחב היקף, מחליט רופא העיניים או האופטומטריסט כיצד לטפל במחלה אם ישנה. לצד המכשור המתקדם שמייצר את המפה והתמונה המלאה, המפתח העיקרי למציאת הפתרון האופטימלי לתיקון הראייה הוא הניסיון של והמקצועיות של האופטומטריסט בהתאמת עדשות מגע נכונות ומדויקות בהתאם לכלל הממצאים.

בקליניקה Adashot תמצאו רופאי עיניים ואופטומטריטסים המתמחים במחלות הקרנית כגון  קרטוקונוס, ובהתאמת עדשות מגע נושמות, היברידיות, וסקלרליות.

זקוקים לבדיקת מיפוי הקרנית או לפענוח תוצאות? צרו איתנו קשר 073-3947547

איך מטפלים בקרטוקונוס?

כשדרגת המחלה קלה, כלומר מידת החרוטיות של הקרנית נמוכה, הפתרון המתאים הוא משקפיים או עדשות מגע שמאפשרות תשבורת אור תקינה. מומלץ להשתמש בעדשות ייעודיות לקרטוקונוס. האפשרויות הן עדשות מגע סקלרליות (שהמאפיין העיקרי שלהן הוא קוטר גדול כך שהן מונחות על לובן העין ולא על הקרנית), עדשות פיגיבג (עדשה רכה ועליה עוד אחת קשה), עדשות ROSE-K (למצבים שבהם הקמירות של הקרנית אינה סימטרית) ועדשות היברידיות (עדשות עם מרכז רך ושוליים קשיחים). טיפולים מסוג זה נעשים על ידי אופטומטריסט מומחה לקרטוקונוס. 

בחלק מהמקרים יתבצע טיפול חדשני בשם קרוס לינקינג שמטרתו לעצור את מהלך המחלה ואת המשך הפגיעה בקרנית. טיפול זה מבוסס על הזלפת טיפות שיש בהן ויטמין B2 (ריבופלבין) ועידוד פעולת חומר זה באמצעות קרני UVA. ה-B2 מחזק את הקשרים בין סיבי הקולגן ומשמר את הצורה הכדורית של הקרנית. אם הפגיעה בראייה מחמירה, הפתרון האפשרי הוא ניתוח – השתלת טבעות או השתלת קרנית (חלקית או מלאה). מתבצע על ידי רופא מומחה לקרנית.


עדשות סקלרליות

המאפיינים הייחודיים של עדשות סקלרליות:

  • מונחות על לובן העין – המאפיין העיקרי שמייחד עדשות סקלרליות מעדשות מגע רגילות הוא המנח שלהן – על שכבת לובן העין ולא על הקרנית כמו בעדשות הרגילות. באנגלית לובן העין נקרא Sclera, ולכן נבחר השם עדשות סקלרליות.
  • כיסוי מלא של הקרנית – המנח על הסקלרה, שהיא השכבה החיצונית בגלגל העין ושמגנה על איבר רגיש זה, מביא לכך שהעדשות הייחודיות יכסו את קרנית העין באופן מלא.
  • גדולות – על-מנת שניתן יהיה לכסות את מלוא הקרנית מדובר בעדשות גדולות יותר בהשוואה לעדשות “רגילות”. פירוט לגבי חשיבות הגודל והכיסוי המלא של הקרנית בהמשך העמוד.
  • נוזל מיוחד בין העדשה לבין הקרנית – גודלן של עדשות המגע הסקלרליות יוצר חלל בינן לבין הקרניות. חלל זה ממולא בנוזל מסוג סליין שבין השאר מפחית את היובש בעין.
  • יכולת העברת חמצן גבוהה – שתורמת גם היא לתפקוד מיטבי של הקרנית.
  • היצמדות טובה יותר – כך שגם בזמן מצמוצים תזוזת העדשה מינימלית.
  • עדשות מגע סקלרליות מכסות כאמור את כל הקרנית, ובכך מספקות מענה מלא ואופטימלי לעיוות הנ”ל. על-מנת שהפתרון יהיה מושלם, וקרני האור יחזרו להישבר באופן תקין לחלוטין, נדרשת התאמה מדויקת של העדשות, ולשם כך יש צורך לבצע מיפוי קרנית באמצעות ציוד משוכלל ואצל אופטומטריסט מקצועי ומנוסה.

מקסימום איכות, מקסימום נוחות

מעבר לשיפור המשמעותי באיכות הראייה בכל המצבים הרפואיים הנ”ל, ובפרט עבור חולי קרטוקונוס, מתאפיינות העדשות הסקלרליות גם בנוחות רבה – בזכות עבירות החמצן והלחות הגבוהה והיציבות המרבית. בהתאם התחושה דומה לשימוש בעדשות רכות (למרות שהעדשות הסקלרליות הן קשות) וניתן להשתמש בהן ללא תחושת אי נעימות או קושי כלשהו.

על-מנת להבטיח את מיצוי היתרונות של עדשות המגע הייחודיות, ובעיקר לדעת בוודאות שהראיה שלכם תשתפר מאוד הודות לשימוש בהן, חובה להגיע למרפאת עיניים מתקדמת. במרפאתנו תמצאו אופטומטריסטים ורופאים בעלי ניסיון רב מומחים בטיפול בקרטוקונוס, ובכל המחלות והלקויות שמחייבות עדשות סקלרליות, וגם ציוד משוכלל שמספק מיפוי קרנית מדויק ואת כל המידע הנחוץ לצורך התאמה מושלמת של העדשות.

לפרטים נוספים ולתאום תור לבדיקה והתאמת עדשות לקרטוקונוס התקשרו 073-3947547

 

 

למאמרים נוספים

עגלת קניות

0